Mike Mangini nos concedió un poco de su tiempo antes del show en Indianapolis, el pasado 31 de Octubre, y pudimos hacerle algunas preguntas.

Aquí tienen la entrevista grabada en video y transcrita y traducida al español. Al final de la pagina pueden leer la entrevista en su idioma original.



Has estado con la banda por 5 años ya-

MM: Me encanta Wikileaks [risas]. No, continua…

¿Cómo se siente? Como han sido tus experiencias con la banda hasta los momentos?

MM: Bueno, eso se puede abrir a una respuesta con muchas palabras. Para resumirlo, es un capítulo de mi vida. Hacemos cambios y crecemos y eso es lo que sigo haciendo. Estar en una banda es parte de eso para todos nosotros. No hay graduación. Graduación es cuando te mueres [risas] ¿Supongo, no crees? Siempre va hacia adelante. Mis experiencias son parte de mi crecimiento y estoy aprendiendo muchas cosas, desde cambios musicales hasta hacer muchos sacrificios. No es un show de una sola persona. Tienes que hacer eso, crecer, evolucionar, aprender. Esa ha sido todo lo que engloba mis experiencias, es crecimiento.

Cuando audicionaste para la banda, hubo charla de que querían un baterista que pudiera tocar las piezas del otro Mike…

MM: Mike, si.

...pero que también pudiese agregar algo, que creo que lo haces.

MM: Gracias.

¿Sigues tocando esos antiguos temas en la misma manera o has traído su “esencia Mike Mangini” a ellas?

MM: He traído mi esencia en dos maneras, pero no quiero cambiar la esencia de lo que son. Si no fuesen tan geniales como lo son, no disfrutaría tanto estar en la banda. Asi que primero, demosle ese credito a Mike [Portnoy]. Segundo, cambio algunos repiques que NO sean los más reconocibles, es decir, aquellos que TENGO que tocar. Sabes, los que la gente va a hacerles “air drum”, no quiero enojarlos, asi que voy a tocar lo que quieren escuchar. Y mi esencia realmente es muy sutil, es muy difícil detectarla a menos que vengas a verme hacerlo. Pero estoy cambiando mi cuerpo de zurdo a derecho con distintos tonos cuando la banda cambia medidas, es muy sutil. Si mezclas mi bateria en mono, no te darías cuenta de lo que estoy haciendo. Tendrias que verme hacerlo. Es personal, pero eso me mantiene entretenido y es importante para mi, porque escucho distintos tonos en los hi hats cuando cambian las medidas. Es sutil, de nuevo, pero es lo que hago y asi es.

¿Además de tocar bateria, cual es tu mayor contribución en la banda?

MM: Humor. Quiero decir, hasta los momentos no he sido realmente incluido en 2 de los 3 discos. Porque John, en "A Dramatic Turn of Events" no me incluyo, y con "The Astonishing" no estuve incluido. Mi contribución ha sido "Illumination Theory", tanto en el concepto de "¿Para que morimos?" como premisa de la canción, y contribuir mis partes. Y otras cosas en DT13 también. Pero sigo al 10%, ¿sabes?. Esta incrementando con el tiempo. Mi contribución más grande es como jugador en un equipo, ¿sabes a qué me refiero?. Entiendo que un atleta, en los deportes, el equipo completo debe contribuir o se viene abajo. No necesariamente me importa de donde venga el plan. No me importa quien creó el plan. No me importa quien va a anotar el gol. Honestamente no me importa, pero todos debemos estar en la misma página. Asi que cuando digo lo que dije, que he sido bloqueado- esa no es la palabra correcta- pero no he sido incluido, a eso me refiero. Pero he estado en el equipo y le he dado el 110% y esa es una gran contribución. El humor es importante también. Asi que eso es lo que he estado dando. He seguido la corriente y he sido lo que puedo ser. Asi son las cosas.

¿Extrañas dar clases en Berklee?

MM: Extraño dar clases, punto. Me ayuda a crecer. En cuanto a enseñar en una institución, no, porque estoy tocando más, pero si disfrutaba trabajar con mis colegas. Me gustaba esa idea, ¿sabes? Va a llegar un dia en el sea un anciano y no pueda viajar tanto y por supuesto, tengo hijos en casa. Si, es la respuesta a tu pregunta pero pero no en lugar de estar en una banda ahora y contribuir de la manera que he estado contribuyendo.

¿Entonces eso a afectado tu vida familiar? ¿Viajar tanto?

MM: Si, mucho.

¿Qué diferencias crees que hay entre tu rol en bandas como Extreme y Steve Vai, con lo que estás haciendo ahora en Dream Theater?

MM: Solo puedo hablar antes del dia de hoy. Hoy es hoy. Mi rol ha sido en gran parte el mismo. Solo he sido insertado en algo que ya existía y estoy haciendo lo mejor que puedo para ser una parte de la máquina. Eso es lo que está pasado. Eso es lo que siempre he sido, un baterista de reemplazo- aunque en verdad nadie reemplaza a nadie. Pero he sido insertado en bandas existentes toda mi vida y muchas mas de lo que la mayoría de la gente sabe. Asi que esa ha sido mi vocación hasta ahora, estoy haciendo lo mejor que puedo.

Definitivamente no te llamaría un baterista "de reemplazo".

MM: Gracias

¿Antes de ser parte de Dream Theater, tenias una canción o disco favorito de ellos?

MM: Solo te puedo decir, un recuerdo rápido es de "As I Am". Eso es todo lo que te puedo decir, lo primero que recuerdo es "As I Am"

¿Cómo se sintió cuando entraste a Dream Theater, sacaron su primer album con Mike Mangini y obtuvieron su primera nominación al Grammy?

MM: ¿Nuestra primera qué?

Nominación al Grammy.

MM: [sonrie y posa para la camara] Si, eso fue agradable. ¡Eso es una buena munición, para mi cuestión del humor! Buena munición para tener.

¿Como ha estado la gira hasta ahora?

MM: ¿Esta gira?

La gira completa, no solo esta parte. Tocaron en Estados Unidos, después Latinoamérica...

MM: Es diferente, simplemente es diferente. Es una experiencia distinta. Solo puedo escuchar a Eddie Jobson del Reino Unido en mi cabeza, cuando hice un gira con el, cuando fue? Creo que el año pasado. Me pidió que usara más ropa. No me gusta usar ropa cuando estoy tocando bateria. Soy un baterista, se pone todo pegajoso, solo quiero una ducha. En fin, el me dijo "Esto es teatro. Es teatro", y yo respondí "OK...", tengo que usar pura ropa negra. Y en esta gira, me estoy acostumbrando a entrar y salir mucho del escenario. Tocar una pequeña pieza, salir y volver y mantenerse "en la zona". Es una experiencia distinta. Yo, por supuesto, trato de encontrar maneras de disfrutarlo, dando el 120%, y encontrar humor entre una cosa y la otra, sabes? Desaparecer del kit haciendo algunas movidas de Austin Powers. Me mantiene feliz, concentrado, y de nuevo, dando el 120%. Cuando me llaman al bate, cuando es mi turno, tengo que pegarle a la pelota. Asi lo veo yo.

Probablemente deberías haber estado con los cachorros de Chicago estas últimas noches.

MM: Oh, van 3-2, 3 juegos a 2. ¿Sabes que deberían empezar a hacer los cachorros? Tal vez esto sea una señal de que ganaran la Serie Mundial, me di cuenta anoche. Mira, yo manejo patrones, cuento los tiempos de los semáforos, cuento cosas. Disculpame, pero eso es lo que hago. Ahora, ¿cuál es la himno de los cachorros? "Take me out to the ball game". Anoche me puse a pensar en esa letra. Con razon no han ganado. Creo que esa canción es su maldición. ¿"No me importa si vuelvo"?, ¿"1, 2, 3 strikes y estás fuera"?. ¡Yo no cantaria eso! ¿Y sabes que? El resto de los juegos son en Cleveland, asi que ahora no sonara esa canción. Tal vez eso sea lo que los ayude, pero estoy parcializado con ambos equipos. Cleveland tiene a Terry Francona, Medias Rojas, 2 Series Mundiales, te quiero Terry, ¿sabes? Pero los cachorros tienen a Theo Epstein, la mente maestra de Boston. Me gustan los deportes, en caso de que a alguno de ustedes no les guste el baseball. Pero a aquellos que sí, compartan este clip, uno nunca sabe que pasada, no lo se.

¿Es un reto tocar "The Astonishing" en su totalidad todas las noches?

MM: Es un reto tocar cualquier show de Dream Theater cualquier noche, todas las noches. Quiero decir, estoy acoplado, estoy metido en toda esa producción, si cometo un error todo colapsa. Eso es mucho estrés y mucha presión, ¿sabes? Y lo hicimos con la gira anterior, y con canciones mucho más complicadas. La parte complicada de "The Astonishing" es una cosa que no ha sido notada tanto, lo cual es todo el espacio en la música. Sabes que como baterista si tomo un ritmo simple que tiene mucho espacio, y pongo algunos de los golpes muy cerca, se arruina todo. Como músico, como baterista, tengo que organizar la música, y como un baterista que está tocando poco en algunas de las canciones, es mucho más fácil ver los errores. Se que la gente no exclamara después de tocar ciertas de estas partes, dado que puedo tocar cosas mucho más complicadas, pero son muy difíciles a veces. Hay mucha más dificultad, técnicamente, pero digo, el reto de este disco es manejar ese espacio y tocar con feel y dar el 120%. Asi que si, tiene sus propios retos y estoy asumiéndolos y tratando de pegarle a la pelota y anotar. ¿Sabes? es un tiro de penalty, no quiero que me griten por fallar un tiro de penalty.

Cuando hable con Jordan y algunos de los otros, mencionaron un DVD/Blu-ray de "The Astonishing Live". ¿Sabes algo de esto?

MM: No, tengo que concentrarme en lo de hoy, un paso a la vez

Asi es. Un día a la vez

MM: Si, involucrarse mucho con el futuro puede afectar el presente.

¿Tienes una canción favorita para tocar en vivo?

MM: No, pero no tengo nada favorito. No tengo un baterista favorito. No tengo una banda favorita. No tengo nada favorito por lo que hago, que es tomar componentes de lo mejor de lo mejor y me da la capacidad de respetar todo mucho mas. Respeto mucho más bateristas porque veo muchos con muchas habilidades que yo no tengo. O que ellos tiene que otros bateristas no. Lo mismo con las bandas, por eso no tengo nada favorito.

Recientemente, lanzaron una canción de "The Astonishing" con Lzzy Hale cantando, "A New World". ¿Cómo surgió eso? Nos puedes dar algo de información sobre esto?

MM: Eso fue una idea que vino de nuestra disquera y nos pareció que tenia sentido, ya que hay muchos personajes femeninos en este musical, asi que traigamos a una cantante. Fue una buena idea y Lzzy es genial, es popular, atractiva, gran cantante, asi que alli tienes.

¿Que tipo de musica escuchas?

MM: Estoy pensando mi respuesta... OK. Escucho musica latina energética. Uno de mis bateristas favoritos en el planeta es Horacio Hernández y me ha enseñado mucho de música latina. Y a mis hijos les gusta, es musica bailable, es genial. Escucho eso. También escucho cosas pesadas como Rammstein, Disturbed, no se, hay tantas bandas y géneros. Particularmente, no me suscribo a letras que van en contra lo que creo que es lo correcto, es simplemente algo que hago, es lo que creo. Pero no me detiene a veces de escuchar música para ver algunas cosas. A veces escucho algo de speed metal para ver qué hacen los bateristas jovenes que yo no hago, pero mucho de eso, con respecto a la letra, no lo se. Es una pregunta delicada porque hay muchas posibles razones para escuchar algo.

¿Tu batería ha evolucionado desde el primer dia en Dream Theater es esto algo que naturalmente continuara? Haras cambios mientras los necesitas?

MM: Sí, mientras los necesite. Soy como una ameba, solo tratando de sobrevivir. Si estudias administración, un organismo muere si no se ajusta a su ambiente, es un concepto básico de administración de ti mismo, de un negocio, de lo que sea. Si no te ajustas, morirás. Entonces me trato de ajustar, es decir, cambie mi kit para agregar cosas que Mike Portnoy usaba como sonidos claves y a veces no me cabe todo. Claro, siempre hay gente que pregunta para qué necesito tantas cosas y pienso, vamos, ¿no tengo ya muchas cosas de qué preocuparme? Estoy evolucionando, cambiando, incluso reduje la batería para este disco. Son muchas cosas a que pegarle y me hace daño en las clavículas pero me gusta tener muchos sonidos a mi disposición, ¿por que no lo haria? Le pego a cosas, es lo que hago. Me gustan los sonidos grandes, los sonidos graciosos, sabes? Tenia electrónicos la gira pasada y ponia muchos sonidos de rap, voces, y cosas asi y la banda los escuchaba. Estábamos en medio de la prueba de sonido y los usaba. Es divertido. Tambien toque un kit de 4 piezas, practique "The Astonishing" en un kit asi. No me aprendi ninguna de las canciones. Entre al estudio e hice 18 canciones en 5 dias y no practique ninguna. No me aprendi ninguna de esas canciones.

¿Que haces cuando no tocas la batería? ¿Cuales son tus hobbies?

MM: Estoy empezando a leer mas ahora que tengo los lentes correctos. Me detuvo de leer por un tiempo, además de que estaba leyendo cosas muy pesadas por 8 o 9 años. Mucha filosofia, muchos libros de religiones diferentes para tratar de entender a las personas en vez de discutir con ellas. Cosas como "¿Que piensas?", "¿De donde vienes?", en un punto de tu vida te pones a hacer esas preguntas. Toma tiempo entrar a ese tipo de cosas, no me di cuenta que necesitaba lentes y deje de leer por completo y mi mente necesitaba un descanso de todas maneras. Desde que tengo estos y estan funcionando [apunta a los lentes] estoy leyendo un poco más, no mucho. Estoy tratando de ejercitarme un poco, solo porque me estoy poniendo más viejo y tengo una familia. Alli lo tienes... también estoy escribiendo música y componiendo, estoy haciendo todo, todos los instrumentos, toda la ingeniería, la producción, todo.

¿Estamos hablando de un disco en solitario de Mike Mangini?

MM: ¡Oh, absolutamente! Estoy aprendiendo. Estoy haciendo estoy como una experiencia de aprendizaje. Como se supone que ofrezca cosas a una banda como Dream Theater, que lo he hecho, pero simplemente no esta a su nivel. Hago mis cosas que no son iguales a las de ellos. Principalmente estoy aprendiendo ahora.

Muy interesante. Los muchachos en Venezuela me mencionan esto. Visitaste Venezuela con G3, mientras acompañabas a John Petrucci.

MM: También hice una clínica allá.

Si, eso tambien. ¿Algun buen recuerdo de tus viajes hasta alla?

MM: Siempre es la comida, ¿sabes? La comida hace sonreír a la gente, me hace sonreír a mi y simplemente trasciende todo. Es algo que la gente comparte, como la música, trasciende todo lo demás. Es genial ser un músico. Es genial comer y apreciar las distintas culturas a través de la comida. Allí lo tienes.


Version en ingles:

You've been with the band for five years-

MM: I love Wikileaks [laughs]. No, go ahead.

How does it feel? What are your overall experiences with the band so far?

MM: Well that could open up into a lot of words. So, if I break it down, it is a chapter in my life. You know, we make changes and grow and that's what I'm continuing to do. Being in a band is part of that for all of us. There's no graduation. Graduation is when you die [laughs] I guess, right? So it always just keeps going. My experiences are part of growing and I'm learning many things, from making musical changes, to making a lot of sacrifices. It's not a one person show. You gotta do that, and growing, evolving, plotting, learning. That's what my experience encompasses, growth.

When you auditioned for the band, there was talk about how they wanted to have a drummer that could play the parts of the other Mike...

MM: Mike, yeah.

...but could also bring something to the table, which we believe that you do.

MM: Thank you.

Do you still play those old songs in the same manner or have you brought your own "Mike Mangini essence" into them?

MM: I have brought my essence into them in two forms but I don't want to change the essence of what they are, If they weren't as great as they were, I wouldn't enjoy being in the band so much. So let's give that credit to Mike [Portnoy} first. Secondly, I'll change fills that I don't think are the stable ones I HAVE to play. You know, the ones that people are all going to air drum, I don't want to get people upset, so I'm gonna play what they want to hear. And my essence really is subtle, and it's very difficult to detect it unless you come and see me do it. But I'm changing my body from lefty to righty with different tones when the band changes key signatures and with feel and tone differences, it's very subtle. If you mix my drums in mono, you wouldn't even know what I was doing. You'd have to see me do it. That's personal, that keeps me entertained and it matters to me, because I hear different tone differences in the hi hats when the key signatures change. It's subtle, again, but that's what I really do, so that's what it is.

Asides from playing drums, what do you think is your biggest contribution to the band?

MM: Humor. I mean, to this day, I really have been... not included in 2 of the 3 records. Because John, in "A Dramatic Turn of Events", I was not included, and with "The Astonishing" I was not included. My contribution is "Illumination Theory" both in saying "What do we want to die for?" as a premise to the song and in contributing parts. And other things in DT13 too. But I'm still like... I'm like 10%, you know? So it's getting there over time. I mean, that the biggest contribution for me is as a team player, you know what I mean? I understand as an athlete, in sports, the whole team has to buy in or it crumbles. And I don't necessarily care where the plan came from. I don't care who drew up the plan. I don't care who's gotta put the puck in the net. I honestly don't, but people gotta be on the same page. So when I say what I said, which I've been blocked out of it- that's not the right word- but I have not been included. Included for a little bit, but I've been on the team and I've been giving 110% and that's a big contribution. Humor is important too. So that's what I've been giving. And I've been going with the flow and be what I can be. It is what it is.

Do you miss teaching at Berklee?

MM: I miss teaching, period. As it helps me grow. As far as being out of institution teaching, at this point, no, because I'm performing more but I do yes, in that I enjoyed my colleagues. I liked that idea, you know, there's going to be a day that traveling around as an older man is not really the thing, and of course I have kids at home. Yes, is the answer to the question but not lieu of needing to travel now and needing to be in a band and contribute what I've been contributing.

So that was obviously affected your family life? Being on the road so much?

MM: Yeah, big time.

What differences you feel are there between your role in different bands like Extreme, Steve Vai, compared to what you're doing in Dream Theater now?

MM: I can only speak from prior to today. Today's today. My role has been largely the same. I've just been inserted into something that existed already and I'm doing my best to be an engine part. That's what's happening. That's who I've been, I've been a replacement drummer- but you don't replace anybody really, nobody replaces anybody, I mean come on. But I've been inserted into existing bands my whole life and a lot more of that than maybe most people know about. So, that's been my calling so far, so I'm doing my best job.

I would definitely not call you a "replacement" drummer. I think you are A drummer.

MM: Thanks

Before being a part of Dream Theater, did you have a favorite song or album from them?

MM: I can only just tell you... a quick flash of memory came of "As I Am" that stuck out. That's all I can tell you, the first thing that came to mind, "As I Am".

How was that feeling when you first joined Dream Theater and you guys put out your first album with Mike Mangini and you guys get your first Grammy nomination?

MM: A first what?

Grammy.

MM: [smiles and poses] Yeah, that was enjoyable. That a great piece of ammo to use, for my humor schtick! Good piece of ammo to have.

How's the tour so far?

MM: This one?

The whole tour, not just this leg. You guys played the US, Latin America...

MM: It's different, it's just different. It's a different experience. I can only hear Eddie Jobson from the UK in my mind, when I did a tour with him, last year was it? He asked me to wear more clothes. I don't like to wear clothes, I just don't like clothes on my body when I'm playing the drums. Ew, I'm a drummer, it gets all sticky. ugh, just get me in the shower. Anyway, Eddie said to me, "This is theater, it's theater", so I was like "OK...", I gotta wear all black. And so this tour is theater, so I'm getting used to walking off the stage, you know, oozing off the drum set and easing back onto the the drum set, playing a little part, and then leaving and coming back and staying in the zone. It's a different experience. I, of course, find ways to enjoy, give 120% and find certain things, you know, a little humor in the cracks. You know, disappearing off the kit doing a couple of Austin Powers moves. It keeps me happy, focused, and it keeps me again, giving 120%. When I'm called on to bat, it's like it's my turn to bat, if I'm sixth, or eighth or something, I gotta hit the ball. So that's how I see it.

You probably should have been with the Chicago Cubs the last couple of nights.

MM: Oh, it's 3-2, 3 games to 2. You wanna know what the Cubs should start doing? Maybe this is a sign that they'll win the World Series, it came to me last night. Look guys, I do patterns, I know the streetlight timing, I count things, forgive me but that's what I do. What is the Cubs anthem song? Take me out to the ball game. Last night I started thinking about the words. No wonder they haven't won. I think that song is their curse, "I don't care if I ever come back"? Huh? "One, two, three strikes you're out"? I wouldn't sing that! And guess what? The rest of the games are in Cleveland, so now that song won't be sung anymore. Maybe that's what will do it, but I'm partial to both teams, I mean Cleveland has Terry Francona, Red Sox, two World Series, love you Terry, you know? But then the Cubs have Theo Epstein, the mastermind of Boston. I'm down on sports in case some of you don't care about baseball. But those of you that do, share this clip, you never know what happens, I don't know.

Is it a challenge to play "The Astonishing" in its entirety every night, or almost every night?

MM: It is a challenge to play any Dream Theater show any night, every night. I mean, I'm dialed in, I'm tied into all that production, if I make a mistake the whole thing collapses. That is a lot of stress and a lot of pressure, you know? And we did it with the last tour, and songs that were much more complicated. The complicated part of "The Astonishing" is that the thing that's not being noticed so much, which is all the space in the music. You realized that as a drummer, if I take a simple beat that's spacious, and I put some of the beats too close together, it ruins the whole feel. I mean, as a musician, as a drummer, I have to sort the music. and as a drummer playing less in a lot of songs, it's so much easier to see mistakes. I know people may not be like, "Yay, you played this..", but's so much difficult at times, given that I can play the time changes, given that I can play the other music which in the end is more difficult to a drummer. That's more difficult no question, technically. But I'm just saying, the challenge of this record is being spacious with feel and giving 120% to it. So yeah, it has its own challenges and I'm embracing that and I'm trying to hit the ball, I'm trying to score. You know, it's a penalty kick, I don't want people yelling at me for missing the penalty kick.

When I talked to Jordan and some of the other guys, they mentioned making "The Astonishing Live" an eventually DVD/Blu-ray. Do you have any knowledge of that?

MM: No, I have tonight to focus on, you know, one step at a time.

There you go, one day at a time.

MM: Yeah, getting into future things so much can affect the day.

Do you have a favorite song to play live?

MM: No. But I don't have a favorite anything. I don't have a favorite drummer. I don't have a favorite band. I don't have a favorite anything because of what I do, which is take components of the best of the best`of the best that I can take and it also allows me to respect a lot more. I respect so many more drummers because I see so many more with skills that they do and I don't. Or that they do and other drummers don't. Same thing with bands, so I don't have a favorite anything.

This one is probably my favorite question of the interview. Recently we got a release of a song from "The Astonishing" with Lzzy Hale singing vocals, "A New World". How did that happen? How did that come about? Can you give us a little bit of insight into this?

MM: That was an idea that came from within the record company and it seemed pretty common sense to us, since there are female voices, actually a bunch, within this musical so let's have a female singer. It was a good idea and Lzzy is great, you know, she's popular, she's attractive, she's a great singer, there you go.

What type of music do you listen to?

MM: I'm thinking about my answer here. OK, so.. I'll listen to energetic Latin music. One of my favorite drummers on the planet is Horacio Hernandez and he's taught me a lot about Latin music. And my kids like it, it's dance music, it's really awesome. I listen to that. I listen to the heaviness of like Rammstein, Disturbed, I don't know, there are so many names and genres. I don't subscribe to particular lyrics that go against what I think is the right thing to say or do, it's just what I do, it's what I believe. But it doesn't stop me sometimes from listening to music so I'll check out all kinds of stuff. I'll check out a speed metal thing to see what other young drummers are practicing and doing that I don't do, but lyrically with a lot of it, I don't know, whatever. It's a loaded question because there are different reasons I listen to things.

Your drum kit has evolved since day one at Dream Theater. Is this something that naturally will continue to happen? You will continue to make changes as you need to?

MM: As I see need to, again, I'm like an amoeba, just trying to survive. If you study management, that organism is going to die if it doesn't adjust to its environment, it simple 101 management of yourself, of a business or anything. If you don't adjust, you die. And so I'm trying to adjust, I mean, I change my kit to add things that Mike Portnoy used as signature sounds and I can't even fit the stuff. And of course I gotta hear "You need these drums to play..." or "Why do you use so many drums?" and I'm like come on, don't I have enough to worry about? So I mean I'm evolving, changing, I reduced drums for this record. It's just a lot to hit and it kind of hurts my shoulder blades but hey I like to have access to a lot of sounds, I mean, why wouldn't I? I hit things, that what I do. Me hitting things, boom, it makes a sound, "Oh, that's fun!". I like bigger, boomier, bombastic sounds, I like funny sounds, you know, I had the electronics last time and I put a lot of like rap things, voices and stuff like that, that the band would hear. We'd be in the middle of a sound check and I'd use them. It's fun, whatever, I'll adjust. Yeah, I'll play a 4 piece kit, I rehearsed for "The Astonishing" on a 4 piece drum set. I didn't learn any of the songs. I went into the studio and did 18 in five days and I did not practice one of them. I did not learn one song on the set. I just didn't really know how to interpret it, I needed help.

What do you do when you're not playing drums? What are your hobbies?

MM: I'm getting back into reading more now that I have the proper glasses. It stopped from reading for a while, yeah, plus I was reading such heavy stuff for about 8 or 9 years, so much philosophy, so many different world religions to try to understand people, not argue against them. Like "What do you think?", "Where do you come from"", you just start at one point in your life, you're like "Oh my gosh, we're one a big rock, solar system's going, 500,000 miles an hour...", so it's like "excuse me?". So it takes a while to get into that and so anyway, I didn't realize I needed glasses, I stopped reading altogether and my mind needed a break anyway. So since now, these are working well [points to glasses], I'm reading a little more, not a lot. I'm trying to exercise a little bit, just because I'm getting older but I have a family. So there you go... I'm also writing music and composing, I'm doing everything, from soup to nuts, I'm doing every instrument, all the engineering, the production, everything.

Are we talking Mike Mangini solo album?

MM: Oh, absolutely! I'm learning, I'm doing this right now as a learning experience. How am I supposed to offer stuff to a band like Dream Theater, which I have, but it just... it's not on their level, so you know, I'll do my stuff that's not the same as theirs and well, whatever. Whatever, whatever, whatever. Mainly I'm learning right now.

Very interesting. The boys back in Venezuela mentioned this to me. You actually visited Venezuela with G3, when you were with John Petrucci.

MM: And I did a drum clinic there too.

Yeah, that too. Any cool memories about your trip there?

MM: It's always the food. Because you know the food makes people smile, makes me smile and it's just like it transcends all else, you know? It's something people share, it's kinda like music, it transcends all else. It's great to be a musician, it's great to eat, and appreciate cultures of food. So there you go.